De ce să cumpărăm muzica în loc s-o furăm?
Desigur că acest subiect poate părea aproape ridicol într-o țară în care sunt foarte mulți hoți, corupți, evazioniști, etc., din toate categoriile sociale, de la cei fără adăpost până la parlamentari și multi-milionari sau chiar miliardari cu averi făcute în condiții cel puțin dubioase.
Totuși, de ce să cumpărăm muzica în loc s-o furăm? Da, am spus s-o furăm în loc de s-o piratăm pentru ca e vorba de fapt de furt (chiar dacă în România hoțul e denumit șmecher, evazionistul e denumit băiat deștept iar coruptul om cu greutate), este vorba de furtul muncii unui artist!
Pentru cei care nu conștientizează că ei, prin piratare/furt, îi fură efectiv munca artistului, am să prezint în câteva linii simple ce se întamplă cu munca și viața artistului respectiv.
Nu mă voi referi la vedete care chiar dacă sunt prejudiciate serios de piraterie pot să ducă o viață de vis datorită renumelui creat înaintea pirateriei digitale și datorită concertelor pe care le au. Vorbesc de artiști la început de drum sau aflați undeva pe la mijlocul acestuia. Ei bine, un artist care creează o piesă de calitate, nu una din categoria la kilogram, are nevoie de timp, de aparatură sau instrumentele necesare compoziției, de o stare de spirit care să-l inspire, de siguranța zilei de mâine etc.
În cazul în care acesta investește bani la început, ca în orice afacere, cu gândul că i se va returna în timp investiția, artistul își alocă timp suficient pentru a-i veni inspirația și pentru a o putea transpune în realitate prin creația muzicală respectivă. Practic, artistul trebuie să se poată dedica 100% doar muzicii. Ca să poată face acest lucru, e evident că nu trebuie să se frământe gândindu-se cum să-și procure bani de mâncare, întreținere, chirie, haine etc…
Din păcate, furtul muzicii îi forțează pe majoritatea artiștilor să aibă un alt job care să le asigure banii necesari traiului, iar aceștia sunt primiți în urma unei munci de cele mai multe ori obositoare, ceea ce duce inevitabil la lipsa dispoziției necesară creației muzicale. În momentul în care munca artistului nu e recompensată prin vânzarea pieselor create, e clar că artistul nu are altă sursă de venit.
Bun, unii vor zice că cei care vor, își iau job-uri și vor face eforturi ca să creeze și în astfel de condiții scoțând piese la diferite case de discuri. Așa este, însă dacă ați observat, cantitatea de muzica mediocră, sub-mediocra sau chiar slabă este covârșitoare. De ce? Pentru că se face muzică pe fugă (din lipsa timpului așa cum am amintit), la kilogram, copiind alți artiști și în plus de cele amintite, există și foarte mulți pseudo-artiști sau altfel spus, impostori, care evident că nu pot să aducă ceva bun.
În concluzie, atunci când vă gândiți dacă să cumpărați sau nu o piesă care vă place, gândiți-vă că artistul care a creat-o va reuși din banii voștri să aibă siguranța unui trai decent și va putea crea alte piese pe placul vostru.
Sustineti artiștii și munca lor! Sustineți artiștii adevărați, nu nonvalorile!
Articol scris de Horace Dan D.
Mai multe informații despre Horace puteți găsi pe skills.ro sau pe facebook.
Sunt 100% de acord cu parerea exprimata, in acest articol, in legatura cu artistii „mici”. Nu vad insa nimic gresit in a „pirata” un album AC/DC, Marvin Gaye sau Orbital [exemple aleatorii], pe care mi-as fi dorit cu drag sa-l ascult chiar acum dar pentru care efectiv nu detin suficienti bani incat sa-l achizitionez – pana la urma, o pot face, gratuit si legal, ascultandu-l pe youtube. Ce ar fi gresit in a avea materialul disponibil la o calitate superioara, fara a necesita o conexiune de net?
In schimb, in cazul celor care profita de pe urma creatiei altora [DJ-ii/producatorii – de ex], mi se pare o chestie chiar de bun simt ca majoritatea colectiei sa fie achizitionate, nu piratate.