Pirateria nu afectează vânzările
Un studiu al Institutului de studii privind tehnologiile prospective, aflat în subordinea Centrului Comun de Cercetare al Comisiei Europene, indică faptul că descărcarea de muzică piratată nu afectează deloc vânzările de muzică digitală, ba din contră, o stimulează.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 16 000 de europeni și a avut ca scop analiza comportamentului acestora pe internet. Studiul arată, în principiu, că o creștere de 10% a traficului spre site-uri de unde se poate descărca muzică gratuit duce la o creștere cu 0,2 % a traficului spre magazine de muzică legale. De asemenea, s-a stabilit că, în principiu, persoanele care consumă muzică gratuită nu sunt potențiali clienți ai magazinelor, astfel piața de muzică pe bani este afectată doar într-o măsură neglijabilă de piraterie.
În mod paradoxal, pirateria chiar aduce beneficii pieței legale de muzică, întrucât contribuie foarte mult la promovarea și popularizarea artiștilor mai puțini cunoscuți. Cel care piratează plătește practic prețul piesei prin beneficiile aduse promovării piesei, iar în lipsa acestuia producătorii ar trebui să investească mai mult în promovare decât în producție, afectând negativ și mai mult piața.
Studiul arată că nu există o competiție între surse de muzică gratuită și magazinele de muzică, ambele fiind complementare. Pe scurt, pirateria nu are niciun efect negativ asupra pieței digitale, ci doar efecte pozitive. Ca un exemplu, între 2004 și 2010 valoarea pieței de profil a crescut cu peste 1000%, subliniind efectele digitalizări. În mod ironic, se pare că singura concurență a pieței de muzică digitală este chiar piața de muzică în format fizic, nicidecum cea piratată.
Din păcate, autorii studiului nu doresc să facă nicio recomandare legală Comisiei, însă studiul va influența cursul politicilor europene în domeniu.