Despre finanțarea evenimentelor
Recent au început să se înmulțească numărul evenimentelor anulate și cu această ocazie ne vom opri asupra subiectului pentru că atinge o temă pe care voiam s-o tratăm de ceva vreme.
Pe scurt: nu merge publicul la evenimente, iar organizatorii dau vina pe lipsa finanțărilor din partea autorităților locale și a sponsorilor, pentru că nu reușesc să facă evenimente fără ca ei să iasă pe minus.
Curios este că niciun organizator nu s-a gândit că problema lipsei de prezență ar fi în curtea lui. Ani de-a rândul a organiza un eveniment a însemnat a invita un artist într-un local nepotrivit, atât logistic cât și acustic, și a servi băuturi la suprapreț, iar restul detaliilor care dau confortul unui eveniment nici nu mai contau. Astfel, în loc să-și fidelizeze publicul oferindu-le o experiență plăcută nu au reușit decât să-i îndepărteze, oferindu-le evenimente pentru care trebuiau să facă sacrificii, pe banii lor. Acum doar se culeg roadele atâtor ani de forțat nota. Acum că publicul nu mai este captiv în cercul câtorva organizatori, e ușor să ceri ajutor.
Organizatorii recunosc că piața este distorsionată, dar eșuează în a vedea care e cauza exactă a distorsiunii. Ca soluție se cere implicarea autorităților locale și naționale în finanțarea evenimentelor, ori asta este chiar rădăcina problemei și nu ar face decât să distorsioneze mai mult piața pentru că banii publici ar fi alocați după influența politică a unuia sau a altuia. Mai mult, publicul ar fi îndepărtat mai mult de scenă pentru că ar vedea cum banii publici intră în buzunarele organizatoriilor prin bugete umflate.
De fapt soluția este ca autoritățile să nu se implice financiar deloc și să-i lase pe privați să decidă care cultură are trecere și care nu. Practica a relevat de multe ori că cele mai reușite evenimente de cultură sunt cele cu buget mic, pentru că acestea sunt făcute pentru o comunitate de către oameni implicați în ea și nu de mercenari.
Implicarea autorităților trebuie să se rezume la furnizarea suportului logistic pentru evenimente: săli de concerte, zone de petreceri, infrastructură, siguranță publică; și pentru artiști: centre culturale, finanțări pentru proiecte cu impact social. Orice măsură trebuie să țintească fie consumatorul, fie artistul, altfel doar va contribui la distorsionarea pieței, din nou.
Piața evenimentelor o poate duce foarte bine, atâta timp cât autoritățile publice nu se implică financiar și lasă concurența să-și facă magia.